Här är de vanligaste fällorna som nya Unity-användare med C# fastnar i
Fel namn på script: Om man döper om ett C#-script efter att det är skapat kraschar det ofta – lösningen är att ta bort och skapa om scriptet.
Glömmer att deklarera variabler eller använda fel scope (public när det borde vara private eller tvärtom).
Inte initiera komponenter med GetComponent<>(), vilket leder till NullReferenceException.
Hårdkodade värden istället för variabler (t.ex. transform.position.x < -10 istället för xRange).
Fel metod för input: nybörjare använder ofta OnMouseEnter istället för OnMouseDown när det ska handla om klick.
Kod i fel uppdateringsmetod: glömmer använda FixedUpdate() för fysik och Update() för input.
För mycket logik direkt i Update() istället för att bryta ut i egna metoder, vilket gör koden svår att läsa och underhålla.
Glömmer Rigidbody/Collider på objekt → kollisioner fungerar inte.
Fel vektorriktning (t.ex. subtraherar spelare–fiende istället för fiende–spelare, vilket gör att fiender dras åt fel håll).
Inte använda Time.deltaTime i rörelse → rörelsen blir beroende av framerate.
Glömmer att dra in prefab i Inspector → public GameObject myPrefab; förblir tomt och spelet kraschar vid Instantiate().
Förväxlar Original Prefab och Variant när de sparar objekt.
Spawn-logik hårdkodad istället för att använda loopar eller metoder.
Saknar kommentarer → svårt att förstå egen kod senare.
Rörig hierarki i Unity (inga tomma “organizer objects”) → svårt att hålla ordning.
Ignorerar felmeddelanden i konsolen istället för att läsa vad de betyder.